Historia
Polichromię ścienną na zlecenie proboszcza Henrycha Polanskoho wykonał w 1898 roku Josyf Bukowczyk (wg inskrypcji fundacyjnej). W tym samym czasie przemalował on ikonostas i dwa kioty (boczne ołtarze stanowiące rozwinięcie ikonostasu), łącznie z wchodzącymi w ich skład ikonami. Zapewne pracował przy wykonaniu prestołu (ołtarza w sanktuarium) w 1895 roku. Malarz ten znany jest zarazem jako autor polichromii ściennej w pobliskiej cerkwi p.w. Św. Mikołaja w Rzepedzi, gdzie także przemalował ikonostas (1896 r.). Analiza ikonograficzna kompozycji malarskich Bukowczyka pozwala na stwierdzenie, że posługiwał się on jako wzornikiem bogato ilustrowanymi wydaniami Biblii z 2 poł XIX w. (m.in. cyrylicką: Biblia /.../ ozdobiona 500 ilustracjami /.../ Przemyśl 1865.)
Jest prawdopodobne, że można go utożsamiać z malarzem Józefem Bukowczykiem z Przemyśla, który w 1921 roku wykonał dla ks. bp. Józefa Sebastiana Pelczara 14 obrazów Drogi Krzyżowej, które ten podarował do wzniesionego wówczas kościoła w Miękiszu Nowym koło Radymna. W 1928 roku Józef Bukowczyk wykonał dla tego samego kościoła obraz Matki Bożej Śnieżnej.
Autor (warsztat) : Josyf Bukowczyk
Materiał, technika: Olej, tłusta tempera, na drewnianym zrębie ścian i stropach.
Druga warstwa chronologiczna
Pierwotna polichromia ścienna (ornamentalna?) z 1 poł. XIX w. wykonana temperą.
Akta Ikonografia i negatywy fotograficzne - Służba Ochrony Zabytków w Krośnie; Muzeum-Zamek w Łańcucie, Dział Sztuki Cerkiewnej; Parafia Prawosławna w Turzańsku.
Polichromia figuralno - ornamentalna we wnętrzu cerkwi, w pomieszczeniach: prytwor (babiniec), nawa, sanktuarium, obejmuje wszystkie powierzchnie ścian, stropów, balustrad. Wykonana techniką olejną na drewnianym zrębie ścian i na sklepieniach. Pod warstwą gruntową miejsca łączenia belek i desek przeklejone pasami płótna. Opisywana polichromia jest drugą chronologicznie warstwą malowideł ściennych. Pierwotna polichromia ścienna (zapewne o motywach architektonicznych i ornamentalnych) pochodzi z 1 połowy XIX w. i wykonana jest temperą.
Malowidła tworzą spójny program ikonograficzny, dopełniający tematykę zrealizowaną w malarstwie tablicowym, znajdującym się w wyposażeniu cerkwi. Na zespół monumentalnego malarstwa składają się przedstawienia figuralne w polach obrazowych wydzielonych prostymi, pasowymi bordiurami (babiniec nawa) i bordiurami pasowymi z ornamentyką roślinno - geometryczną (sanktuarium), malarstwo iluzjonistyczne imitujące kamienną okładzinę (w postaci cokołu, boniowania i gzymsu) rozczłonkowaną pilastrami z dekorem ornamentalnym (sanktuarium) oraz proste pasowe podziały ścian (babiniec, nawa). Pola obrazowe dla przedstawień figuralnych dużych rozmiarów, w kształcie prostokątów, ośmioboków, trapezów (także o ściętych narożach) i owalne; także sylwety na konsolach ornamentalnych. Fryzy, pilastry i podziały pasowe podkreślają dodatkowo tektonikę poszczególnych wnętrz: podziały architektoniczne, otwory okienne i portale; wyznaczają podstawy stropów i ograniczają iluzjonistyczne okładziny kamienne. Tłem dla figuralno – ornamentalnej polichromii w prytworze (babińcu) i nawie jest lokalny kolor ścian i sklepień założony na całej ich powierzchni (jasna zieleń). Pasy podziałów wykonane kolorem niebieskim, zróżnicowanym walorowo. W kolorystyce iluzjonistycznej polichromii sanktuarium dominują zróżnicowane walorowo: czerwień, zieleń i ugry.





Na stropie ponad nawą gołębica – symbol Ducha Świętego, w promienistej glorii. Na połaciach „ściętej” kopuły, powyżej pendentywów, w owalnych medalionach wizerunki Ewangelistów, ukazanych w półpostaci, w ¾ profilu, w trakcie zapisywania ksiąg, z atrybutami (istotami o obliczach Tetramorfu): Św. Mateusz z postacią anioła (11), Św. Marek z postacią lwa (12; obraz nie zachowany), Św. Łukasz z postacią cielca (13), Św. Jan z postacią orła (14). Na pozostałych czterech połaciach kopuły obrazy całkowicie wypełniające ich powierzchnię, o kształcie trapezów. Na połaci pd. „Jezus gościem u Marii i Marty” /Łk 10, 38-42/ (14). Scena zakomponowana w obszernym wnętrzu, z dużym oknem, za którym pejzaż górski. Chrystus zasiada przy stole nakrytym białym obrusem. Przed mim dzban i ryba na półmisku. Maria przyklęknęła u stóp Zbawiciela i przysłuchuje się jego słowom. Marta stojąc w pobliżu pieca, na którym gorejące palenisko i kociołek, zwraca się ku siostrze w geście napomnienia. Na połaci zach. „Jezus objawia się uczniom w drodze do Emaus” /Łk 24, 13-32/ (15). Na pejzażowym tle, opodal skały, Chrystus ukazuje się dwóm wędrującym uczniom pogrążonym w rozmowie. W głębi brama i mury miejskie Przedstawienie na pn. połaci kopuły nie zachowało się (16). Szczątkowe jego elementy przy bocznej krawędzi pozwalają stwierdzić, że w pejzażowym tle obecne było nocne niebo. Ikonograficzny kontekst (wynikający z tematyki niżej umieszczonego obrazu i pozostałych umieszczonych w nawie, oraz faktu posługiwania się przez malarza ilustrowaną Biblią z 2 poł. XIX w. jako wzornikiem) czyni prawdopodobnym istnienie w tym miejscu przedstawienia „Trzej Mędrcy w drodze do Betlejem” lub „Anioł obwieszczający Pasterzom Narodzenie Chrystusa”. Na wsch. połaci kopuły pejzaż z wysokimi wzniesieniami oraz Jerozolimą w dalszym planie (17), stanowiący tło dla sylwetowej ikony Ukrzyżowania wieńczącej ikonostas. W centralnym miejscu pd. ściany nawy, w przestrzeni pomiędzy oknami prostokątny obraz Miłosierny Samarytanin /Łk 10, 30-37/ (18). Na pierwszym planie, na skraju drogi Samarytanin pochylony nad leżącym, okradzionym i pobitym człowiekiem. Za jego plecami osiołek z derką na grzbiecie. W głębi obojętnie odchodzący drogą Lewita. Krajobraz górzysty z licznie rosnącymi palmami. W taki sam sposób usytuowany jest na przeciwległej ścianie nawy obraz Ucieczka do Egiptu /Mt 2, 13-15/ (19). Św. Józef prowadzi osiołka, na którym siedzi Bogurodzica piastująca Dzieciątko. Święta Rodzina przemierza rozległą pustynię, pośród której niewielkie skupiska roślinności. Niskie słońce za ich plecami kładzie długie cienie w stronę patrzącego. Malowidła w nawie dopełniają dwa sylwetowe wizerunki, na iluzjonistycznych ornamentalnych konsolach, umieszczone naprzeciw siebie na pd. i pn. ścianie (od zach. strony). Na ścianie pd. Św. Cesarzowa Helena (20), ukazana frontalnie, z odnalezionym krzyżem Chrystusowym opartym na prawym ramieniu. Odziana jest w prostą, długą, jasnoczerwoną suknię i podróżny płaszcz z kapturem spięty pod szyją, zielony z jaśniejszym podbiciem. Na głowie korona. Na ścianie pn. Święty Cesarz Konstantyn Wielki, ukazany frontalnie, w lekkim, żołnierskim stroju. Na białej, sięgającej kolan tunice obszerny czerwony płaszcz, buty skórzane, wysokie. Na głowie korona. Monarcha trzyma w prawej ręce drzewce, na którym zwycięski błękitny sztandar ze znakiem krzyża.


Sposób kształtowania malarskiej formy w kompozycjach figuralnych jest realistyczny, nacechowany ekspresją, o czytelnych relacjach pomiędzy przedstawionymi postaciami. Laserunki nakładane szerokimi, pewnymi pociągnięciami pędzla, przy zróżnicowanym walorze koloru lokalnego, nadają wrażenie oddziaływania silnego i punktowego zewnętrznego źródła światła. Oblicza postaci o indywidualnych cechach portretowych. Elementy ornamentalne i symboliczne kształtowane pod wpływem estetyki modernizmu. Cechy stylistyczne charakteryzują warsztat malarza o dużych umiejętnościach w zakresie techniki i kompozycji (mimo stosowania gotowych wzorów graficznych). Oryginalną cechą tego malarstwa jest osadzenie kilku scen biblijnych i alegorycznych w lokalnych realiach przełomu XIX i XX wieku (codzienne życie wsi, ubiór, rodzina, krajobraz), co stanowi cenny przekaz ikonograficzny dla etnografa i etnologa.
Zespół malowideł ściennych cerkwi p.w. Archanioła Michała w Turzańsku jest zabytkiem wyjątkowo cennym, należącym do grupy nielicznie zachowanych dzieł tego typu na obszarze pogranicza łemkowsko – bojkowskiego. Obok turzańskiej polichromii zaliczamy do niej polichromię cerkwi w Rzepedzi i późniejsze realizacje, z lat 20 – tych XX w. wykonane przez malarzy z Naddnieprza (Pawła Zaporożskiego i Borysa Palija Neilo) w Szczawnem oraz utraconą w czasie pożaru w Komańczy.